KERTAS KERJA CADANGAN
PERMOHONAN
PERKHIDMATAN
ZON KAMPUS MAXIS
UNIVERSITI KEBANGSAAN MALAYSIA
(KAMPUS KUALA LUMPUR)
DAN
KOLEJ TUN SYED NASIR 1
UNIT KEBAJIKAN DAN PERKHIDMATAN
PERSATUAN
MAHASISWA
UNIVERSITI
KEBANGSAAN MALAYSIA
SESI
2007/2008
1.0 PENDAHULUAN
Kampus Universiti Kebangsaan Malaysia Kuala Lumpur adalah
ditubuhkan sejak tahun 1992 dan merupakan salah satu kampus luar selain kampus
induk di Bangi. Kampus Kuala Lumpur (KKL) terdiri daripada tiga fakulti iaitu,
Fakulti Sains Kesihatan Bersekutu, Fakulti Perubatan dan Fakulti Pergigian.
Jumlah mahasiswa/i, pensyarah, kakitangan dan pegawai kesihatan seramai 9000
orang. Fakulti Sains Kesihatan Bersekutu atau lebih
dikenali dengan singkatan FSKB yang ditubuhkan pada 1 September 1992 merupakan
satu-satunya fakulti di negara ini yang menawarkan program-program Sains Kesihatan
secara komprehensif.
Kepelbagaian dan
kedinamikan fakulti ini digambarkan oleh warga FSKB dan program yang
ditawarkannya. Pada awal penubuhannya hanya terdapat empat program pengajian
iaitu Sains Bioperubatan, Optometri, Dietetik dan Sains Pemakanan. Kemudian, pada sesi 1995/96
tiga buah program iaitu Farmasi, Audiologi dan Sains Pertuturan ditawarkan.
Program Pengimejan Diagnostik dan Radioterapi pula dimulakan pada sesi
2000/2001. Pada sesi 2003/2004 dua program baru lain diperkenalkan iaitu
Fisioterapi dan Kesihatan Persekitaran. Manakala program Terapi Carakerja diperkenalkan mulai
sesi 2004/2005. Pada sesi 2006/2007 pula, program Sains Forensik dimulakan.
Satu lagi program yang diperkenalkan pada sesi 2007/2008 adalah Program Sains
Perubatan Kecemasan. Sehingga kini, 12 buah program di peringkat prasiswazah
ditawarkan oleh fakulti. Selain itu fakulti juga menawarkan 2 program di
peringkat Diploma Siswazah, 5 Program Prasiswazah Eksekutif, 15 Program Sarjana
dan 6 Program Doktor Falsafah.
Fakulti
Pergigian, Universiti Kebangsaan Malaysia adalah fakulti yang ke-17 ditubuhkan
pada 26 hb Jun 1996. Kursus Ijazah Doktor Pergigian telah dimulakan pada sesi
1997/1998 dengan pengambilan pelajar tahun pertama seramai 24 orang yang telah
mendaftar pada 25 Mei dan memulakan kursus pada 26 hb Mei 1997. Mulai
sesi 1998/1999 pengambilan pelajar tahun satu ditambah kepada 48 orang dan pada
sesi 2001/2002 kepada 96 orang. Pengambilan ini telah dikurangkan
semula kepada 65 orang mulai sesi 2004/2005 hingga sekarang.
Kolej Tun Syed Nasir merupakan salah
satu kolej kediaman Universiti Kebangsaan Malaysia. Ia merupakan kolej kediaman
yang terletak di Jalan Temerloh, Kuala Lumpur dan terdiri daripada 15 buah blok
bangunan yang menyediakan tidak kurang 700 bilik untuk 1500 penghuni.
Oleh sebab mahasiswa/i melanjutkan
pelajaran di Kuala Lumpur, kos pelajaran memang lebih tinggi berbanding di
tempat lain. Memandangkan kos pembelanjaan di Kuala Lumpur semakin meningkat
dan juga kos pelajaran, mahasiswa/i terpaksa mencuba mengurangkan pembelanjaan
supaya kos itu tidak menjadi satu beban mahasiswa/i. Kos komunikasi merupakan
salah satu pembelanjaan yang dihadapi oleh mahasiswa/i di sini. Hal ini kerana
mahasiswa/i sentiasa menggunakan telefon bimbit untuk membincangkan perkara
akademik terutamanya mahasiswa/i lelaki dan perempuan yang tinggal di blok
kediaman yang berlainan. Menurut satu kajian yang dibuat di kalangan mahasiswa/i,
Maxis telah dicatatkan menjadi pilihan utama di kalangan mahasiswa/i. Hal ini
menunjukkan bahawa kebanyakan kos komunikasi mahasiswa/i adalah disalurkan
kepada pihak Maxis.
Maka, kami amat berharap pihak Maxis dapat
menjadikan Kampus Kuala Lumpur salah satu kawasan perkhidmatan Zon Kampus. Sumbangan
pihak Maxis adalah amat diperlukan oleh mahasiswa/i di Kampus Kuala Lumpur. Sumbangan ini bukan sahaja dicerminkan pada
aspek pendidikan tetapi juga pada interaksi antara mahasiswa/i.
2.0
OBJEKTIF
2.1.Meringankan bebanan kos komunikasi antara
mahasiswa-mahasiswi Universiti Kebangsaan Malaysia Kampus Kuala Lumpur dan penghuni
Kolej Tun Syed Nasir 1.
2.2.Memberi perkhidmatan Zon Kampus di Universiti
Kebangsaan Malaysia Kampus Kuala Lumpur dan Kolej Tun Syed Nasir 1.
2.3.Setarafkan perkhidmatan Zon Kampus Universiti
Kebangsaan Malaysia Kampus Induk dan Kampus Kuala Lumpur serta Kolej Tun
Syed Nasir 1.
2.4.Memperkukuhkan
taraf sistem telekomunikasi serta mempertingkatkan mutu kerja warga Kampus
Kuala Lumpur dan Kolej Tun Syed Nasir 1
yang saban hari terpaksa menggunakan telefon bimbit sebagai urusan harian.
3.0
MATLAMAT
3.1.Memberi taraf
perkhidmatan Zon kampus antara mahasiswa-mahasiswi Universiti Kebangsaan
Malaysia Kampus Kuala Lumpur dan penghuni Kolej Tun Syed Nasir 1 dengan
mahasiswa-mahasiswi Kampus Induk.
3.2.Menyediakan kos komunikasi yang lebih ekonomi
kepada mahasiswa-mahasiswi Universiti Kebangsaan Malaysia Kampus Kuala Lumpur
dan penghuni Kolej Tun Syed Nasir 1.
3.3.Menggalakkan interaksi antara kaum di kalangan
mahasiswa/i UKM KKL dengan penglibatan secara langsung atau tidak langsung
dalam perkhidmatan Kampus Zon.
3.4.Mengeratkan hubungan antara mahasiswa-mahasiswi
Universiti Kebangsaan Malaysia Kampus Kuala Lumpur dan penghuni Kolej Tun Syed
Nasir 1.
4.0
ANJURAN
Unit
Kebajikan Dan Perkhidmatan, Persatuan Mahasiswa Universiti Kebangsaan Malaysia.
5.0
SASARAN
5.1 Pensyarah Universiti
Kebangsaan Malaysia Kampus Kuala Lumpur .
5.2 Mahasiswa/i Universiti Kebangsaan Malaysia
Kampus Kuala Lumpur.
5.3 Penghuni Kolej Tun Syed
Nasir 1, Universiti Kebangsaan Malaysia Kampus Kuala Lumpur.
6.0
TAPAK PROJEK
6.1 Universiti Kebangsaan Malaysia Kampus Kuala
Lumpur, Jalan Raja Muda Abdul Aziz, 50300 Kuala
Lumpur.
6.2 Kolej Tun
Syed Nasir 1( KTSN 1), Jalan Temerloh ,
53200 Kuala Lumpur
7.0
PETA
TAPAK PROJEK
Lampiran A
8.0 PENUTUP
Adalah menjadi harapan bagi pihak berkenaan agar perkhidmatan ini akan mencapai objektif dan matlamatnya. Pihak urusetia juga berharap agar perkhidmatan Kampus Zon Maxis ini dapat memberi kebaikan antara dua pihak seterusnya menunjukkan betapa efisyenya Maxis dalam memberi perkhidmatan terunggul serta mengurangkan bebanan warga Kampus Kuala Lumpur serta Kolej Tun Syed Nasir 1 terutamanya kami, para mahasiswa/i negara.
Pihak urusetia merakamkan jutaan terima kasih kepada pihak yang terlibat secara langsung dalam usaha untuk memohon kelulusan program ini. Kami berharap agar permohonan ini dapat dipertimbangkan oleh pihak-pihak yang berkenaan. Semoga dengan persetujuan serta kelulusan pihak Maxis, program ini dapat dimanfaatkan bersama bagi mendatangkan kebaikan serta keuntungan kepada semua pihak, dalam pelbagai aspek.
Adalah menjadi harapan bagi pihak berkenaan agar perkhidmatan ini akan mencapai objektif dan matlamatnya. Pihak urusetia juga berharap agar perkhidmatan Kampus Zon Maxis ini dapat memberi kebaikan antara dua pihak seterusnya menunjukkan betapa efisyenya Maxis dalam memberi perkhidmatan terunggul serta mengurangkan bebanan warga Kampus Kuala Lumpur serta Kolej Tun Syed Nasir 1 terutamanya kami, para mahasiswa/i negara.
Pihak urusetia merakamkan jutaan terima kasih kepada pihak yang terlibat secara langsung dalam usaha untuk memohon kelulusan program ini. Kami berharap agar permohonan ini dapat dipertimbangkan oleh pihak-pihak yang berkenaan. Semoga dengan persetujuan serta kelulusan pihak Maxis, program ini dapat dimanfaatkan bersama bagi mendatangkan kebaikan serta keuntungan kepada semua pihak, dalam pelbagai aspek.
Disediakan oleh,
LAM KAI LEONG
Timbalan
Pengerusi Akademik,
Persatuan
Mahasiswa Universiti Kebangsaan Malaysia,
Sesi 2007/2008
Disemak oleh,
MOHD FARID BIN MOHD TAUFIK
Timbalan
Pengerusi Kebajikan Dan Perkhidmatan,
Persatuan
Mahasiswa Universiti Kebangsaan Malaysia,
Sesi 2007/2008
Disokong oleh,
PROF. MADYA DR. KASWANDI BIN MD AMBIA
Pengetua,
Kolej Tun Syed Nasir,
Universiti Kebangsaan Malaysia .
No comments:
Post a Comment