PROGRAM PEMBANGUNAN JATI DIRI
PELAJAR KOLEJ MATRIKULASI KUALA PILAH, NEGERI SEMBILAN
Tarikh:
22-24 Februari 2008
Program Jati Diri ialah
suatu wadah bagi menjana kecemerlangan pelajar di samping mencetuskan kesedaran
perjuangan bangsa dan Negara. Fokus utama program ini ialah melahirkan pelajar
yang berkualiti, pilihan institusi pengajian tinggi di dalam bidang
profesional. Pelajar yang ingin dilahirkan adalah pelajar yang berilmu
pengetahuan tinggi, berakhlak mulia, bertanggungjawab, mempunyai ketrampilan
diri dan berupaya mencapai kesejahteraan diri, masyarakat dan Negara.
Kehadiran siswa/I UKM di
Kolej Matrikulasi Kuala Pilah adalah untuk mendedahkan pelajar matrikulasi
tentang corak kehidupan dan hakikat sebenar perjuangan untuk menuntut ilmu
serta memperoleh segulung ijazah di universiti tempatan. Suntikan semangat dan input baru dari siswa/I
diharapkan dapat mewujudkan masyarakat terpelajar dengan minda kelas pertama.
Fasilitator terdiri dari
pelajar-pelajar tahun 2 dan 3 dari pelbagai fakulti seperti Fakulti Sains
Kesihatan Bersekutu, Fakulti Perubatan, Fakulti Pergigian, Fakulti Sains &
Teknologi , Fakulti Pendidikan dan Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan.
Seramai 120 orang fasilitator dan 30 orang urusetia dari Universiti
Kebangsaan Malaysia terlibat di dalam program ini. Penglibatan siswa/I dari Kolej Tun Syed Nasir ialah seramai 23 orang
fasilitator dan 3 orang urusetia dari
pelbagai jurusan dan tahun.
Program ini berlangsung selama 3 hari 2 malam di mana aktiviti seperti
ceramah. LDK dan riadah dijalankan sepanjang tempoh tersebut. Pelajar-pelajar
matrikulasi yang terlibat ialah pelajar PST seramai 1965 orang.
Pengisian
program:
Ceramah
1- Pelajar Cemerlang
Penceramah:
En Mohd Nasir, Pengetua Kolej Tun Hussein Onn
Ceramah yang disampaikan menekankan
kaedah pembelajaran adalah berbeza bagi setiap individu dan kaedah pembelajaran
ini mungkin perlu diubah ketika pelajar memasuki universiti agar keputusan
cemerlang akan terus berada di tangan pelajar tersebut. Ciri-ciri pelajar yang
cemerlang dan factor yang mempengaruhi kecemerlangan pelajar dalam bidang
akademik turut dikongsi bersama oleh penceramah dengan para pelajar sekalian.
Ceramah
2: Pelajar aktif
Penceramah: En. Hanafiah, Penolong Pendaftar UKM
Senario pada masa kini memperlihatkan sudah terlalu ramai graduan/ siswazah
yang mendapat keputusan cemerlang. Persaingan di peringkat global sekarang
bukan hanya memihak kepada mereka yang berilmu pengetahuan tinggi dan
berkelayakan tetapi juga melihat kepada pakej keseluruhan yang dibawa oleh
seseorang individu tersebut. Maka, nilai tambah yang ada pada diri merupakan
penentu kegemilangan seseorang. Oleh itu, para pelajar bukan sahaja harus
cemerlang di dalam bidang akdemik, tetapi pelajar juga harus aktif dalam
kegiatan berpersatuan dan sukan, menimba pengalaman menguruskan sesuatu projek
dan memahirkan diri dalam skil
intrapersonal dan interpersonal. Pengurusan masa amat mamainkan peranan penting
di sini agar keseimbangan antara keduanya dicapai. Begitulah antara intipati
yang telah disampaikan oleh penceramah.
LDK
Pelajar dibahagikan kepada kumpulan-kumpulan kecil. Setiap
kumpulan dianggotai oleh 17-18 orang pelajar dan seorang fasilitator.
4 buah LDK telah
dijalankan.
LDK 1: Sesi taaruf
dijalankan antara ahli kumpulan agar suasana mesra diwujudkan.
LDK 2: Perkongsian ilmu
dan pendapat berlangsung dalam LDK ini. Fasilitator menerangkan sedikit
sebanyak mengenai UKM, corak kehidupan di kampus dan kedudukan pointer dan PNGK
. Beberapa aktiviti berunsurkan permainan dijalankan.
LDK 3: Pelajar diuji
dengan kemahiran membuat keputusan dan kematangan berfikir sekiranya senario
yang tidak diingini(tidak mendapat jurusan impian) berlaku melalui permainan
yang dijalankan.
LDK 4: Modul kenegaraan
dijalankan dalam sesi ini melalui sajak. Pelajar digalakkan berfikir mengenai
hal-hal negara walaupun belum tiba masanya mereka memegamg tampok pemerintahan
negara lagi. Kesedaran bahawa golongan belia adalah bakal pemimpin negara dan beratnya
tangungjawab yang harus dipikul oleh mereka diterapkan dalam diri pelajar.
No comments:
Post a Comment